tisdag 23 oktober 2012

I NEED TO TALK


Allting krånglar för min del hela jävla tiden. Mitt liv är inte en dans på rosor, det är en skum dans på glödhet kol och sönderkrossat glas. Jag vet att det finns de som har det värre men det får inte mig att må bättre. I en situation där man inte mår bra måste man fokusera på sig själv och bli lite ego för att kunna ta itu med sina egna problem, för att sedan kunna fokusera och hjälpa andra. 

Jag har precis betalat alldeles för mycket till gubbarna som renoverade mitt kök, det var trippelt så mycket som vi kom överens om på grund av allt extra jobb som behövde göras och allt extra material. Bullshit säger jag. Men gjort är gjort och nu är allting färdigt, det var bara att betala och gå vidare. Det sista jag behöver stressa över är min ekonomi. Men ändå måste jag göra det för jag har räkningar på flera tusen som måste betalas. Jag har dem pengarna. Jag kan betala räkningarna. Men det gör ont. Och efter att jag har betalat de räkningarna har jag inte mycket kvar. Det är det som gör ont. Det är bara att börja om på nytt, men denna gång ska jag spara. Jag har lärt mig från mina misstag - att shoppa så mycket som jag har gjort är inte okej. Inte för att jag inte har haft råd, för det har jag, men jag måste lära mig att spara lite också. Så mitt löfte, till mig själv, är att bli lite mer sparsam. Men det betyder inte att jag tänker sluta shoppa och köpa det jag vill ha, så länge jag har råd, jag ska bara tänka mig för en extra gång innan jag köper något som jag egentligen inte behöver. Jag har under den senaste veckan varit väldigt snål, jag har inte handlat eller beställt någonting utan endast lagt pengar på nöje - fika och middagar och sådant med vänner. Mitt "projekt" gick ut på att hålla detta löfte i två veckor och det är en vecka kvar nu som jag vet att jag klarar av. Tanken var att göra detta tills jag betalat månadens räkningar och därefter börja om från scratch with a clean slate and no bills to pay. Och det är precis det jag tänker göra. Dock tar aldrig räkningarna slut men hädanefter kommer jag ha lite mer koll och kontroll över dem än jag tidigare haft. Inga mer beställningar via Klarna, för Klarna SUGER! Dem slänger ihop alla ens fakturor från alla olika butiker och så fattar man inte vad det är man betalar för. Skit svårt att hålla koll på vad man gör via Klarna och så skickar de påminnelseavgifter för fakturor som man aldrig ens fått, speciellt när man handlar via Nelly. Nej, så nu ska jag lugna mig med det. 

Detta kanske inte kommer bli det lättaste framöver, att vara så sparsam och jag vet att jag kommer shoppa men jag vet också att detta är en början på något som kommer gynna mig i längden för ju mer jag försöker göra detta ju mer övertygad kommer jag bli om att det är det rätta för mig, även fast det blir svårt i början, men med tiden kommer jag bli lite mer van vid det och uppskatta summorna som jag lyckas spara undan. 

Men nu har jag bevisat för mig själv att jag inte är SHOPPINGBEROENDE som många påstår att jag är. Och det känns så jävla skönt! För jag hade mina funderingar över det ett tag och undrade om jag kanske var beroende och inte kunde kontrollera mig själv. Men jag kan kontrollera mig själv om jag vill och jag behöver inte shoppa, det är inte ett måste, det är ett val jag alltid valt. Inga tvång, inga måsten - bara ren vilja.

Inga kommentarer: