onsdag 1 maj 2013

GLASGOW, SCOTLAND

Så, nu har jag gått igenom alla bilder från Skottland resan. Här kommer ett bildregn :D















































































Photos: Betty Mello


Jag och Winta åkte på fredag kväll och var framme i Glasgow runt 1 (svensk tid) och då mötte min syster upp oss, vi lämnade av oss grejerna på campus där hon bor och så gick vi ut och käkade på McDonald's och redan då fick vi en bild av hur utelivet i Glasgow ser ut and it sure wasn't pretty. På lördagen vaknade vi tidigt, gjorde oss i ordning och drog ut på stan. Vi köpte frukost på Pret a Manger, satte oss på trappan med utsikt över Glasgow och njöt av frukost och sol. Sedan började shoppingen och vi varvade butiker som Forever21, River Island, Zara och bästa Primark. Vi fick ju med oss en hel del om man säger så ;) Sedan käkade vi på KFC och begav oss hemåt för att tagga inför utgång. Vid 22 kom taxin och vi åkte iväg till ett ställe för lite förkrök och dans och sedan iväg till några klubbar och till slut hamnade vi på en väldigt stor klubb med hur många dansgolv som helst och all möjlig typ av musik. Vi hängde på r&b/hiphop golvet och det var så jädra kul. Jag minns inte namnen på dessa ställen som vi besökte. Vi dansade fram till 3 och sedan promenerade vi till ett wok ställe en bit bort och käkade. Och så fick vi promenera hem i kyla och med skor som bokstavligt talat dödade våra fötter. Varför? Jo, för att varenda taxi i stan var upptagen och det var en jädra kö. Helvete! Men vi hade en bra kväll och utelivet i Glasgow ganska intressant. 

På söndag morgon vaknade vi, inte så pigga och inte så fräscha men vi lyckades ta oss upp ur sängarna. Vi började med frukost på Eat och sedan tog vi the subway till Kelvingrove Art Gallery and Museum. Ett väldigt stort museum med väldigt mycket att se. Vi såg bland annat en målning av Salvador Dali, en konstnär som jag tycker väldigt mycket om. Efter muséet satte vi oss på ett litet diner med gigantiska burgare som var hur jäkla goda som helst. Efter det blev det bio och vi såg filmen Oblivion som SÖG. Vi var tre av fyra som somnade och det var första gången i hela mitt liv som jag somnade under en film. Cray cray! Sen satte vi oss på en skotsk bar och drack skotsk öl, snackade och bara hängde. Sedan hoppade vi över till Walk about och drack ännu mer öl och spelade biljard. En mycket underbar dag och kväll med härligt sällskap och fint väder. 

På måndagen hade vi några timmar på oss att shoppa det sista och umgås lite mer innan vi skulle flyga hem. Vi var uppe med tuppen och startade dagen med Primark. Obligatoriskt! Sedan fick vi sällskap av min systers pojkvän och så satte vi oss på ett café och åt en massa gott, pratade och bara tog det lugnt. Och vid 14 tiden var det dags för mig och Winta att hoppa på bussen till flygplatsen i Edinburgh för att flyga hem till Sverige igen. Trist att lämna Skottland, vi hade gärna stannat i några dagar till och kanske utforskat Edinburgh också, men det får bli en annan gång. 

Jag gillade Glasgow, det var en mysig stad med mycket trevligt folk och mycket att göra. Kommer definitivt åka tillbaka :)

Inga kommentarer: